I TUBAs onlinerådgivning kan alle, der er vokset op med forældre med misbrugsproblemer, få faglig og kvalificeret hjælp til den situation og de udfordringer, de står med. For anden gang modtager TUBAs onlinerådgivning RådgivningsDanmarks akkrediteringsmærke.
TUBAs onlinerådgivning har eksisteret siden 2012 og får ca. 900 henvendelser årligt. TUBAs rådgivningstilbud består af chat, sms og brevkasse og foregår via organisationens hjemmeside. Her skiftes 25 engagerede frivillige rådgivere til at sidde bag skærmen for at besvare de mange henvendelser.
”Det er et vanvittigt kvalitetsstempel, som fortæller, at vi er megadygtige til det, vi gør,” siger Pernille Rodbjerg, regionsleder og projektleder på TUBAs rådgivningstilbud.
“TUBA skal have mange tilbud på hylderne, som kan hjælpe, støtte, vejlede og behandle de udfordringer, og den smerte, som børn, unge og voksne, der er pårørende til misbrug, oplever. Med onlinerådgivningen – som med alt andet i TUBA – gør vi os utrolig stor umage, når de unge rækker ud efter hjælp hos os – og ikke nok med, at vi står der, så gør vi det også så ordentligt, omhyggeligt og kvalificeret som muligt,” fortæller Pernille Rodbjerg.
TUBAs dygtige rådgivere skaber et imødekommende og trygt rum for de unge online
Som en del af at blive frivillig rådgiver i TUBA gennemgår rådgiverne en skræddersyet uddannelse, hvor de får værktøjerne til at rådgive på skrift samt en indføring i TUBAs kernefaglighed, målgruppe, værdier og menneskesyn. Rådgiverne kommer selv med socialfaglige uddannelsesbaggrunde, som f.eks. psykoterapeut, psykolog, pædagog, lærer, socialrådgiver, sygeplejerske m.m.
Til dagligt varetages arbejdet omkring TUBAs onlinerådgivning af Lærke Mine Winther Kristensen, psykoterapeut og koordinator, der er meget beæret over genakkrediteringen og det store frivillige engagement, som rådgiverne ligger i deres arbejde i TUBA.
”Flere henvender sig i onlinerådgivningen uden helt at vide, hvordan de skal gribe deres udfordringer an, men jeg bliver gang på gang imponeret over, hvor vigtige samtalerne er – og det rum vi formår at skabe sammen online. Rådgiverne har en høj faglighed, og de er dygtige til at imødekomme de udfordringer, som henvendelserne drejer sig om, og til at sørge for at skabe et trygt rum,” fortæller Lærke Mine Winther Kristensen.
I bedømmelsen af TUBAs onlinerådgivning udtaler RådgivningsDanmarks auditorer: “Rådgivningen fremstår utroligt professionel. Dette skinner bl.a. igennem ved den glidende overgang, der har været fra skift af rådgivningskoordinator. Der er opleves at være stor tillid til rådgiverne imellem samt mellem rådgivningskoordinator og rådgivere. Rådgivningen efterlader et indtryk af, at der hersker en kultur i rådgivningen, hvor rådgiverne bruger hinanden aktivitet. Rådgiverne bruger f.eks. hinanden til sparring om en chatrådgivning, og indtrykket er, at det falder dem meget naturligt.”
Onlinerådgivningen sikrer, at TUBA kan nå ud til flere
Til forskel for TUBAs øvrige tilbud har onlinerådgivningen ingen aldersbegrænsning, og giver derfor alle, der har misbrug tæt inde på livet, mulighed for at få kvalificeret, gratis og anonym hjælp.
”Rådgiverne i TUBA er med til at øge organisationens rækkevidde. Det betyder, at du kan komme i kontakt med TUBA uanset alder og bopælskommune og drage fordel af den specialiserede viden, som vi som organisation har efter 25 år på området,” siger Lærke Mine Winther Kristensen, der også fortæller, at netop anonymiteten er vigtig i forhold til den yngre målgruppe, som ofte foretrækker, at den første kontakt foregår online.
Find TUBAs onlinerådgivning på www.tuba.dk mandag-torsdag mellem klokken 18 og 21.